onsdag 4 januari 2012

Vegetariska "köttbullar"

När jag för fyra år sedan tog farväl av köttätandet ville jag fortfarande ha ett någorlunda traditionellt julbord. Sedan dess har jag testat flera olika varianter av de klassiska "julköttbullarna", och nu tänkte jag dela med mig av ett superenkelt recept:

Du behöver:
2 ägg
½ dl matlagningsgrädde
1 dl ekologiskt ströbröd
2 schalottenlökar
1 dl finhackad mandel
1 msk grov fransk senap
1 dl rostade malda solroskärnor
2 dl mosad kokt potatis
1 msk majsenamjöl
1 riven grönsaksbuljong
1 krm svartpeppar
1 tsk salt
2 msk tomatpuré

Och såhär gör du:
Blanda grädde, ägg och ströbröd. Medans du låter detta svälla kan du hacka löken och mandeln och koka potatisen
Blanda alla ingredienser noga
Rulla köttbullarna i sesamfrön
Stek dem sedan tills de får en hård yta

Sådär! Färdiga att käkas! Billigt, vegetariskt och miljövänligt. (självklart behöver de inte enbart ätas på julafton, de funkar precis när som helst)

Hoppas ni har haft en trevlig jul! / Linnea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar