torsdag 12 januari 2012

Vegetariska jul recept.

Jag har själv varit vegetarian i drygt ett och ett halvt år. Men jag har dock aldrig gillat julmat alls nästan.
Så när jag var vegetarian och det vars dags för julens tid att komma så åt jag mest potatis, gröt och diverse sallader som serverades. Och om jag ska vara ärlig så ångrar jag det ganska mycket att jag inte tog tag i det och gjorde vegetariska jul alternativ istället för att bara sitta där och äta potatis och sallad.

Så här kommer lite tips på vad man kan ha som  vegetariska alternativ på julbordet.

Falafel eller Linneas vegetariska "köttbullar" istället för köttbullar.
Bovetesylta istället för sylta.
Janssons frestelse med någon vegetabilisk pastej istället för kött.
Senapssill fast med aubergine istället för sill.
Chillisill även denna med aubergine istället för sill.
Morotslåda som är en traditionell julrätt i Finland.
Tofupaj

Där har ni lite exempel på vad man kan ha istället för kött på julbordet. Men det finns ju inte substitut för alla julrätter som finns på julbordet så då kanske man får ta och göra lite icket så juliga vegetariska maträtter också.

Och då kan man ju leta recept på internet eller från olika vegetariska kokböcker om man har tillgång till det. Det beror ju också på hur stort utbud av olika rätter man vill ha. Om man är många som ska fira jul eller bara ett par stycken.

En "kokbok" som jag rekommenderar är SmartMats vegetariska "koksticka". Vet inte direkt vad jag ska kalla det. Men det är ju inte precis en bok, hehe. Det är ganska lättlagada och goda vegetariska rätter. Vissa kräver lite mer tid än andra att tillaga men dom är helt klart värt det.



I den kokstickan så finns det bland annat recept för

Tortillas fyllda med aubergine och myntayoghurt
Bönpaté med vitlök och örter
Grillade auberginer med citronpesto
Tagliatelle med cocktailtomatsås
Citronrisotto
Valnötspizza
Svampcurry & kikärtor
Wokade dvärggrönsaker

Finns nästan oändligt med recept i denna fantastiska
koksticka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar